Oszuści próbowali wyłudzić niemal 90 tysięcy zł od pracownicy ośrodka pomocy społecznej

0

Na terenie powiatu bocheńskiego doszło do próby wyłudzenia pieniędzy z jednego z lokalnych ośrodków pomocy społecznej. Pracownica tego ośrodka (wykonująca pracę zdalną) wykazała się rozwagą i roztropnością w tej sytuacji, która zapobiegła utracie niemal 90 tysięcy złotych. Do próby wyłudzenia doszło drogą mailową.

Kobieta, która od lat jest pracownikiem ośrodka pomocy społecznej pracowała zdalnie z domu. W godzinach porannych na służbową skrzynkę mailową otrzymała wiadomość służbową, której treść nakazywała jej wykonanie przelewu na prawie 90 tysięcy złotych na wskazany numer konta. Pieniądze miały być przeznaczone na wskazany cel służbowy, a samo polecenie oznaczone było jako pilne. Wiarygodnie brzmiąca wiadomość oraz fakt, że została ona podpisana nazwiskiem przełożonej adresatki maila, nie osłabiły czujności kobiety, która zorientowała się, że może być to oszustwo. Telefonicznie skontaktowała się ze swoją kierowniczką, chcąc upewnić się, czy to ona zlecała zadanie wykonania przelewu. Szefowa nie potwierdziła faktu wysłania takiej wiadomości, co od razu utwierdziło kobiety w przekonaniu, że mają do czynienia z działaniem oszustów, a ich dane oraz adresy mailowe mogły zostać znalezione na stronie internetowej ośrodka. Sprawa została natychmiast zgłoszona w Komendzie Powiatowej Policji w Bochni.

Dzięki rozwadze i roztropności, udało się obronić przed działaniem oszustów i nie stracić dużej sumy pieniędzy. Powyższy przykład pokazuje techniki działania phishingu, czyli oszustwa polegającego na podszywaniu się pod inną osobę. W trakcie prób wyłudzeń oszuści korzystający z tych metod w dużej mierze bazują na błędach użytkowników, dlatego ważna jest czujność, rozwaga oraz spokój w trakcie wykonywania czynności związanych z finansami.