W pierwszym półroczu 2024 roku liczba ofiar śmiertelnych na małopolskich drogach jest mniejsza o 2. Warto podkreślić, że jeśli chodzi o ofiary śmiertelne, na przestrzeni ostatnich pięciu lat jest to najbezpieczniejsze półrocze. Liczba zabitych zmniejszyła się o 23, tj., z 75 do 52, o stanowi 31 % spadek (6 – m-cy 2020 do 6 m-cy 2024).
W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku doszło do 1181 wypadków, w których zginęły 52 osoby, a 1349 zostało rannych. Porównując te dane z 6 miesiącami ubiegłego roku, liczba ofiar śmiertelnych jest mniejsza o 2, natomiast liczba wypadków jest większa o 246, a liczba osób rannych wzrosła o 267.
Głównymi sprawcami wypadków byli kierujący. Dominującymi przyczynami zdarzeń było niedostosowanie prędkości do panujących warunków na drodze oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
Wśród ofiar śmiertelnych, najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg byli tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego:
• piesi – 10, co stanowi 19 % ogółu zabitych;
• rowerzyści – 8, co stanowi 16 % ogółu zabitych;
• motocykliści – 8, co stanowi 16% ogółu zabitych.
Z danych tych wynika, że co 5. ofiara śmiertelna na małopolskich drogach to pieszy.
W pierwszym półroczu 2024 roku, małopolscy policjanci kontynuowali zaostrzoną procedurę kontrolną w zakresie eliminowania z ruchu prowadzących pojazd pod wpływem alkoholu. Każda kontrola drogowa związana była z badaniem trzeźwości kierującego. W analizowanym okresie, na zawartość alkoholu przebadano 692639 kierujących (tj. o ponad 130 tys. więcej niż w roku 2023), ujawniając 2755 prowadzących pojazd pod wpływem alkoholu, w tym większość z nich tj., 2033 będących w stanie nietrzeźwości.